loader

מרבית החברות בארץ בתחום התיעוד והכתיבה הטכנית מסווגות ומגדירות את עצמן כחברות לכתיבה טכנית. האם כל החברות אם כך מציעות את אותן שירותים ומבצעות את אותן פעילויות? התשובה היא לא.

קיימים עוד שני מונחים לפחות בתחום זה, אשר יותר שכיחים בשימוש במדינות מערב אירופה וארה”ב – תיעוד טכני (Technical Documentation) ותקשורת טכנית (Technical Communication).

מדוע אם כך לא נעשית הבחנה מדויקת יותר של תחום העיסוק על ידי החברות? ישנם שני גורמים מרכזיים:
א. תפישה מוטעית של התחום כ “כתיבה טכנית”.
ב. רצון להשתייך להגדרה רווחת, לחשיפה מרבית של לקוחות פוטנציאליים – כלומר, מרבית הלקוחות יחפשו "כתיבה טכנית" בגוגל, ולא "תיעוד טכני".
ג. חוסר יכולת להבחין ולאמוד את ההבדלים המשתמעים לעומת מונחים אחרים המתארים את תחום העיסוק.

כתיבה טכנית

כתיבה טכנית הינה יישום של אוסף חוקים בכתיבה ודרכי התבטאות, המבארים מידע וידע בצורה קלה, ברורה ופשוטה, על מנת להקל על הקורא בתהליך הבניית הידע המבוקש.

כתיבה טכנית הינה שפת תקשורת טכנית המשמשת לצורך יצירתם של מסמכים ברורים וקלים לקריאה בתחומי ידע והתמחויות שונים. למעשה כל הסבר או מידע ייכתב טוב יותר ויהיה נגיש וברור יותר לקורא אם ייכתב על פי הכללים של הכתיבה הטכנית.

תיעוד טכני

לעומת זאת, תיעוד טכני מבקש לתאר את סוג השירות הניתן באופן ממוקד עבור מוצר מסוים, כאשר כתיבה טכנית היא סגנון הכתיבה עליה מתבססים לצורך מענה זה. התיעוד הטכני משמש לצורך העברת הידע הדרוש לצורך תפעול ואחזקה של מוצר / מערכת מסוימת.

אז מהו ההבדל בעצם?

המונח כתיבה טכנית מתאר את סגנון הכתיבה בעוד תיעוד טכני מתאר את השירות וההתמחות הניתנת בהתבסס סגנון הכתיבה הטכנית.
בשנים האחרונות התפתח תחום זה ועקרונות הכתיבה הטכנית החלה להיות מוטמעת גם בתחומי השיווק ונולד המונח תקשורת שיווקית (Marketing Communication) ובקיצור מרקום (MARCOM). ההתפתחויות בתחום זה הובילו בסופו של דבר להכללת כל השירותים הניתנים תחת מונח אב אחד הנקרא תקשורת טכנית (Technical Communication) .

בקיצור, מה מקלידים בגוגל?

שינוי המושגים עדיין לא מוטמע ומובהר כראוי בין נותני השירותים בתחום זה, לא כל שכן אצל הלקוחות המחפשים פתרונות ושירותים בתחום זה.

כיום, מרבית החיפושים בגוגל בתחום זה נעשים עבור “כתיבה טכנית” ולא עבור “תיעוד טכני” ואולי זו הסיבה שחברות מסווגות את עצמן בהתאם. חלק מהכתבות והאתרים אשר עוסקים בשאלה זו לעיתים מבקשים לצמצם את ההבדל בין המונחים עד כדי לבטלו כלל.

תגובות? הערות? בקשות מיוחדות? נשמח לענות ולספק מידע.

מיכאל
תחום תיעוד והדרכה
גלילי בע”מ

דילוג לתוכן